woensdag 19 maart 2014

Stageverslag #1

Inmiddels ben ik ongeveer 3 weken in Stockholm, en ik was in februari ook al een week komen helpen voor de fashionweeks. Tot nu toe heb ik vrij veel dingen genaaid. Een paar van de onderstaande tops en rokjes, een nieuwe versie van het jurkje rechts op de foto, en in de week in februari een sample van een rokje. Verder heb ik veel labels met de hand in kledingstukken gezet, labels voor prijskaartjes gemaakt en aan de kledingstukken gehangen, heb ik geholpen met orders verwerken en voorbereiden op de open atelier dagen. Vandaag mocht ik een mouwtje mouleren in een van de tops, omdat een client hem graag met mouwtje wilde. Daarnaast heb ik een paar keer dingetjes opgehaald/gekocht of weggebracht.

Het werk en de tijden zijn erg flexibel en Anna is super aardig. Wat ik nog wel lastig vind is het verschil tussen stage en je eigen werk. Als je fouten maakt, of onhandig bent (zoals ik), is dat naar mijn idee erger wanneer je op stage bent dan wanneer je het voor jezelf doet. Dingen die ik in mijn schoolwerk zou laten zitten, doe ik hier 6 keer over, zonder een pauze te nemen uit frustratie. Het vergt dus nog meer geduld dan het normaal al doet. Verder mis ik af en toe wel een beetje de diepgang, maar op school zit dat hem ook alleen in de theorie lessen, het onderzoek en het concept ontwikkelen. Dus niet raar dat ik dat hier nog niet heb meegekregen. Maar daardoor voelt het soms wel meer als werk voor een ander niveau.


Wat al het bureaucratische papierwerk betreft ben ik blij dat ik gister een bevestiging van OV-vergoeding heb gekregen. Voor de mensen die nog stage/uitwisseling in het buitenland willen gaan lopen zal ik even een kleine opsomming maken van wat je allemaal moet doen. Als eerste moet je een erasmus beurs aanvragen bij het international office (of hoe het op jouw school heet), ook al heb je nog geen stage. Op WDKA was de deadline 15 november geloof ik. DUO verwacht dat je 2 maanden van tevoren een formulier invult voor OV-vergoeding, maar je moet daarop je stage en je adres al invullen. Dat is mij dus niet gelukt, ik heb hem minder dan een maand van tevoren ingestuurd geloof ik. Gelukkig wordt dat dan nog wel verwerkt. Ik heb op dat formulier aangekruist dat ik me in zou schrijven bij mijn ouders, dus dat moest ook nog gebeuren. Voordat je weggaat moet je niet vergeten je studentenreisproduct stop te zetten! Mijn erasmus beurs is trouwens nog niet verwerkt. Als je eenmaal een stage hebt moet je een contract tekenen voor erasmus beurs en een contract voor school. Die van erasmus moet je eigenlijk 2 weken voor vertrek inleveren. Verder als je ING hebt of een andere bank waarbij je TAN codes krijgt opgestuurd voor internetbankieren, moet je daar ook een week voordat je weggaat even achteraan gaan bij het ING kantoor. Ik ging de dag van tevoren, toen bleek dat het allemaal heel lastig was om het om te zetten naar een Zweeds nummer. Gelukkig heeft mijn vader nu mijn nederlandse nummer dus hij ontvangt mijn TAN-codes, maar als je je Nederlandse nummer opzegt of iets dergelijks kan dit nog voor problemen zorgen. Eigenlijk wil ik een Zweedse bankrekening openen, maar tot nu toe lijkt dat niet zo makkelijk. Mijn DigiD sms code heb ik gelukkig wel makkelijk kunnen omzetten naar mijn Zweedse nummer, dat heb je nodig voor mijn duo. Wat accommodatie betreft was het voor mij heel fijn dat ik al een week in Zweden was geweest. Ik heb toen 2 goede kamers kunnen bekijken, al was het enige dat na het reageren op 60 advertenties - ik woon nu in een van die 2. Op verdere voorbereidingen kom ik even niet meer, maar als ik weer wat bedenk wat je ook nog moet doen zal ik het posten, want ik wou dat ik zelf een soort van stappenplan had gehad van tevoren haha.

Hier is nog een lijstje van blogs van andere mensen die in het buitenland zitten/hebben gezeten. De laatste van Eveline vond ik zelf heel leuk om te lezen voordat ik wist dat ik hierheen zou komen. http://machteldcopenhagen.tumblr.com - http://eefstockholm.tumblr.com - http://brittparis.tumblr.com - http://evaschoeman.waarbenjij.nu - http://eefis.blogspot.nl

Geen opmerkingen: