donderdag 6 maart 2014

Lulblog #1

Vandaag ben ik veel te vroeg klaar om weg te gaan, dus kan ik even snel een verhaaltje typen. Hoewel ik niet weet of iemand de tijd neemt om het te lezen. Ik was nog helemaal vooraan gaan staan in de rij naar de gate, omdat vorige keer dat Wes en ik naar Stockholm vlogen onze koffers in het ruim moesten. De eerste 90 mogen mee in de cabine. Begint die stewardess of wat dan ook dit keer ineens vooraan, en wat ik ook zei, ze liet me hem niet meeenemen. Vond ik heel irritant. Verder zat ik in de bus van het vliegtuig naar de stad voor 2 meisjes die de hele reis aan het filosoferen waren over of de wereld niet een digitaal gesimuleerd iets is en of wij wel de eerste laag zijn. Aangekomen op het centraal station wilde ik nog wat dingen kopen, maar met al mijn spullen ging dat niet echt. Gelukkig mocht ik ze even achterlaten in een koffietentje, dus gelijk een simkaart, buskaartje en wat Zweeds geld geregeld. De bus kon ik niet zo goed vinden, maar toen ik hem had, stopte die ook precies voor de deur van het gebouw waar ik zou gaan wonen. Heel fijn. En ook heel fijn dat de lift er nog was en het nog deed.

Toen ik eenmaal op 2/3e van mijn eerste boek was de volgende dag, was het tijd om Eef op te halen. Die dag hebben we gewoon wat rondgelopen en winkeltjes bezocht. 's Avonds zijn we uit eten gegaan met vrienden van Eef die toevallig een weekendje Stockholm hadden. De maandag was een beetje hetzelfde, alleen hebben we die avond zelf gekookt bij mij thuis. Dinsdag was het tijd om naar Ikea te gaan en dat was hilarisch. Met als toppunt dat Eef al haar spullen in precies dat kluisje had gestopt dat niet meer open wilde. Totdat een man de sleutel erin probeerde te doen met wat meer kracht. Allebei hartstikke leuke spulletjes gekocht om onze kamers op te fleuren. Ik zal binnenkort een soort before - after post maken, hoewel mijn kamer nog steeds niet echt mijn smaak is.

Daarna zijn we naar Fotografiska museet geweest en uit eten bij Hermans. Hermans is na 2 bezoekjes al mijn favoriete restaurant in Stockholm. Het doet denken aan Spirit in Rotterdam, alleen reken je eerst gewoon een bord af en mag je daarna onbeperkt eten van het vegetarische buffet. Studenten krijgen 2 bordjes voor de prijs van 1 als je maar allebei minstens 1 drankje koopt. Voor 13 euro hadden we dus all you can eat met 1 drankje. Zeker voor Zweedse begrippen supergoedkoop, en het is ook heel lekker en gezond eten.

Gister en eergister heb ik op mijn stage een heleboel kleding gestoomd en er prijslabels aan gehangen, omdat we vandaag en morgen een soort open huis doen. Normaal kan je op afspraak in het atelier langskomen als je iets wilt kopen, nu is het 2 dagen gewoon open voor winkelpubliek. Morgen ga ik dus ook helpen van 11 tot 4, maar ik ben natuurlijk pas woensdag begonnen en ben volgende week een paar dagen vrij. Ik heb trouwens een paar lookbooks (overzicht van de collectie) en een trui uit een van de eerste collecties gekregen! Heel leuk, en ik kan het goed met Anna vinden.

Er zijn al wel wat 'cultuur' verschillen die me zijn opgevallen. Elke Zweed heeft minstens 1 schoenlepel in zijn bezit, want hier moeten je schoenen elke keer uit als je ergens binnen komt. Sta je dan met je winterjas en sjaal elke keer je veters opnieuw te strikken met een rooie kop. Dat is wel even wennen. De Zweden geven als rede dat ze lui zijn en niet zo vaak willen schoonmaken. Maar naar mijn idee zou je juist meer moeten schoonmaken, want op je sokjes in een vieze keuken merk je veel sneller dan wanneer je schoenen aan hebt. Moet dus maar eens sloffen gaan fixen. Ook hebben de Zweden, of in ieder geval 'die van mij en die van eef' twee afwasborsteltjes in de badkamer hangen. Een om het bad en een om de wasbak soort van mee schoon te maken. Vind ik ook best eigenaardig. Verder is het douchen hier ook nog niet echt een succes. In Karin's badkamer staat een bad op pootjes, dat wiebelt als ik beweeg, waardoor ik me net een olifant voel. Maar da's nog niet het ergste. Er is namelijk geen douchegordijn.. Wat ervoor zorgde dat toen het me eindelijk was gelukt om het water uit de douche in plaats van de kraan te krijgen, de hele badkamer in een waterballet veranderde. Daarna kon ik mijn nieuwe, peperdure, handdoeken gaan proberen. De kleine was eigenlijk net te klein om om mijn hoofd te doen, en de grote zo groot dat ik niet wist wat ik ermee aan moest. Verder zat ik gelijk onder de roze pluisjes, moet ze binnenkort maar even goed wassen maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Gelukkig heb ik nu ook 3 handdoeken van de IKEA van normaal formaat en normale prijs.

H&M en ikea zijn hier duurder dan in Nederland. Dat had ik niet verwacht, maar waar de prijs in Nederland 15 euro is, is het hier 149,50 kronen of iets dergelijks. Als je dan kijkt naar de wisselkoers is dat rond de 16-17 euro. Eigenlijk is alles duur, het eten ook. Met drank als een grote uitschieter. Je betaalt hier gemiddeld 6 euro voor een biertje en waarschijnlijk iets van 7/8. En dat is allemaal kut, want ik woon in de aaaaallerleukste buurt van Stockholm, namelijk Sofo. Wat inderdaad doet denken aan Soho in London, maar nog meer aan Soho in New York. Het is een buurtje op het eiland Sodermalm, waar allerlei leuke winkels, kappers en eettentjes zitten. Als ik naar de metro loop zie ik telkens weer een ander leuk winkeltje waar ik nog heen wil. Ik wil binnenkort beginnen aan een stockholm guide, met leuke foto's van allerlei hotspots uit de stad. Dat komt op mijn, nog niet-bestaande stockholm bucketlist.

Wat ik mis: Wes, HEMA/blokker, nivea shampoos hoewel ik gelukkig nog 1 shampoo en 1 conditioner in mijn bezit heb en ze gelukkig wel andere nivea producten hebben, een douchegordijn, met je schoenen aan door het huis lopen
Wat ik fijn vind: De rust van de stad, hoe open de mensen je allemaal aankijken, dat iedereen je rustig helpt als je wat vraagt, dat overal zulke fijne mooie winkels zitten

En trouwens, vanaf nu is het volgen van mijn blog mogelijk via email of google +. Zie hiernaast! En voor mama en papa: je kan op de foto's klikken om ze te vergroten.

Geen opmerkingen: